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Real-time Strategy Controls (P24-)
ここではRTSでの基本的な操作方法を示す。
オプションメニューで操作方法を確認したり、キーバインドを変更することができる。


Camera Controls
カメラ位置を変更するには、マウスの中ボタンを押しっぱなしにしたままマウスを動かすか、ホットキーで行う。
カメラをズームさせるためには、マウスの中ボタンをスクロールさせるか、ホットキーを使う。
カメラ視野を動かすためには、ホットキーを使うか、マウスをスクリーンの端まで移動させる。

Selecting Units and Movement of Units
単体のユニットや建築物を選択するためには、対象の上でクリックをする。
同一種類の複数のユニットや建築物を一度に選択するためには、対象となる種別のユニットや建築物の上でダブルクリックをする。
異なる種類の複数のユニットや建築物を一度に選択するためには、ドラッグして対象のユニットや建築物を囲う。

選択したユニットを移動させるためには、マップかミニマップで地点をクリックする。移動可能なら、クリックした地点に向けて移動を開始する。
地上/ground ユニットは地上のみ、海上/naval ユニットは海上のみ移動できる。航空/air ユニットは地上ユニットや海上ユニットが乗り越えられない山や段差などを乗り越えて移動できる。

  • Moveボタンであなたのユニットを、指定した地点に移動させることができる。移動中、敵ユニットに攻撃は行わない。
  • Attack Moveボタンであなたのユニットを、攻撃させながら指定した地点に移動させることができる。
  • Stopボタンであなたのユニットの現在の行動を停止させ、通常の行動パターンに戻すことができる。
  • Patrolボタンはあなたのユニットに、設定されたある地点からある地点の間を往復させ、接近してきたユニットに攻撃を行わさせることができる。
  • Holdボタンはあなたのユニットの現在の行動を停止させ、その地点で停止させることができる。ユニットは敵の攻撃を受けると、その場で反撃を行う。

あなたのユニットにひとつの指示で複数の行動を行わせるためには、Shiftキーを押しっぱなしにしたままでコマンドを入力する。
Each command given will be executed consecutively by your units. This feature also allows you to assign multiple skills, to be used one after another.

Unit Skills
ユニットのアクティブスキルを有効にさせるためには、左クリックでユニットを選択し、UIの右下に表示されるスキルアイコンの一覧からスキルを選択する。もしくはホットキーを使う。
リサーチスキルも同じ場所に表示される。
パッシブスキルも同様に表示されるが、クリックすることはできない。

Control Groups and Selecting Types of Units in Group
ユニット単体やユニットのグループ、建築物をコントロールグループに割り当てることができる。
コントロールグループを設定するためには、ユニットや建築物を選んでCTRLキー+ホットキーを押す。
ホットキーを押せば設定したコントロールグループを指定できるようになる。

ユニットタイプのグループ間で指定対象を変更するためには、TABキーを押す。
This allows units in a group to be assigned the usage of their skills without losing full group control.

Resource Management
下記の資源のリストはRTS戦闘中に用いる。

  • 入隊数/Recruits
    • 入隊者数はその国の戦闘に出られる兵士の数を示す。どの国も固有の入隊者数を持ち、家のアイコンで示される。入隊者数は軍の生命線であり、ユニットの生産コストに使われる。ユニットが生産されるとき、生産されたユニットのぶんだけ全体の入隊数から引かれる。入隊数が0のとき、戦場にユニットを生産することができず、ほぼ負けの状態である。
    • Recruitment Citadels sway people to fight for your cause, increasing the number of Recruits available to you. The more Recruitment Citadels you have, the faster the Recruit count will pour in. You will also gain an extra number of Recruits to bolster your army whenever you fully capture a Build site (e.g. when it is completely under your control).
  • Support
    • Support is the sustenance a country can provide to an army. The size of the army you can field in a country depends on that country’s capacity to support it. Support will always be a set number at the start of the game and can be increased by building or capturing Recruitment Citadels and holding control over them. When your army hits the Support limit during real-time combat, you cannot field more units at that time and will only be able to replace destroyed units. When a unit is destroyed, the Support is given back to the player. Support is not linked to Recruits and each unit has its own separate Support cost.
  • In single player, having a good affinity towards specific races will help you gain more support when fighting in countries populated by those races. As such, fighting in a country in which a race is fond of you will yield you greater support than you would get from more hostile countries. Be sure to choose your allies wisely, Commander!
  • Any army that engages in combat on the Strategy Map and is thrown into a real- time battle will count towards the player’s Support limit allowed in that battle. It is fully possible to go into a real-time battle with armies larger than the allowed Supply limit, but that player will be Supply blocked until his/her army dwindles in size.
  • In multiplayer, Support cannot be influenced in any way on the Strategy Map.
  • Entrenchments
    • For information on what Entrenchment is, please refer to Strategy Map’s Resource Management ( “Entrenchments” on page 17).


Entrenchment is not an actual resource, but is a very important factor in defending and invading countries.
Entrenchment will greatly influence a defender’s position on the real-time Strategy Maps. Depending on its percentage, a defending player will receive more base defence such as turrets, may begin with a group of units ready for battle and may start out with several production facilities built from the get-go. In comparison, an attacker or defender that has no entrenchment will only start out with a Recruitment Citadel and has to build up his/her base from scratch.
In order to break through a country with maximum Entrenchment, be sure to invade with an overwhelming force, use a card to reduce Entrenchment or bleed out your opponent by capturing surrounding countries first!

Dragon Mode
ドラゴンモードによって、指揮官であるあなたがドラゴンになる。
肉体の変化は破壊の力を齎し、戦闘の流れを大きく変えることができるだろう。もちろん、適切な戦術とスキルさえあれば、という注意書きがつくのだが。


ドラゴンに移行するためには、周囲に味方の建築物かユニットがいなくてはならない。神の化身としての力はどこでも簡単に使えるようなものではないのだ。
3人称してんに切り替わり、ユニットを直接的にコントロールできるようになり、また戦場を自由自在に飛び回ることができるようになる。
ドラゴンはジェットパックを装備している。これは特別な技術で作られたドラゴンの飛行加速装置だ。ジェットパックでの加速には一定時間のチャージが必要であり、連続使用はできない。

ドラゴンモードでの攻撃方法には、左クリックによる通常攻撃と、複数回クリックによる複数攻撃がある。
ドラゴンは攻撃に伴い、機関が疲弊する。疲弊度合いは照準に表示される。
照準がいっぱいになると、照準が空になるまでの間は攻撃ができなくなってしまう。

飛来するミサイルを避けるためには、避ける方向を方向に移動しながら右クリックをする。特に対ドラゴン戦においてこの避け方は重要である。ただし避けるためにはジェットパックの使用と同様に燃料を使用する。

戦場に大きな被害を与えたり、味方ユニットをサポートしたりするためのドラゴンスキルを使うためには、戦闘前の準備フェイズ/deployment phaseでスキルをセットしておかなければならない。

ドラゴン形態のまま、ユニットを動かしたり、攻撃させたりすることができる。

Capturing and Constructing Buildings
建築地点/Building siteは初期状態では中立/neutralであり、建築物を建てるためにはその地点を奪取しなければならない。あなたのユニットをその地点に接近させることにより、建築地点は奪取できる。

奪取中の建築地点は、時間経過で白 (中立勢力の色)からあなたの勢力の色に変化する。完全に色が変われば、その建築地点の奪取が完了する。
より多くのユニットが建築地点の傍にいるほど、奪取までに必要な時間が減る。
敵勢力の建築地点の奪取にも同様の手順で行われる。

RTSマップでは、4種類の建築地点が存在する。

  • 必需品要塞建築地点/Recruitment Citadel build sitesはRecruitment Citadelを建てるためにのみ用いられ、殆どのマップに存在する。資源を確保するために、この地点を守らなくてはならない。
  • 陸空軍建築地点/Land Build sitesはBattle ForgeやWar Factory、Aerofactoryを建築するために用いられる地点である。
  • 海空軍建築地点/Sea Build sitesはShipyardかAerofactoryを建築するために用いられる。
  • 砲台建築地点/Turret Build sitesは防衛用のタレットを建築するために用いられる地点である。

建築物を建設するためには、あなたのコントロール下にある空いている建築地点をクリックで選択し、UIの建築アイコンかホットキーから建設したい建築物を選択する。
建築物は時間経過で建設される。

Building Units
ユニットを生産するためには、生産施設(Battle Forge、War Factory、Aerofactoryのいずれか)をクリックで選択肢、アイコンかホットキーから生産したいユニットを選択する。
ひとつの生産施設で、一度に5ユニットまで生産順序に入れることができる。

Waypoints
順路/waypointを決定することで、生産施設から生産されたユニットが向かう先を指定できる。
順路を設定するためには、建築物をクリックで指定し、マップかミニマップ上で地点を指定する。
順路を設定すると、その生産施設から新たに生産されたユニットは指定した地点へと向かうようになる。

Selling buildings
もし使い道がない建築物があれば、それを売っぱらってしまうこともできる。
建築物を売るには、その建築物をクリックで選択肢、UIのSellボタンを押すか、ホットキーで指定する。
建築物は直ちに売却され、更地となった地点にはまた新たに施設を建築することができる。
耐久力が全快の施設は建築にかかる費用の半分が払い戻しされる。
しかしダメージを受けている場合、そのダメージの度合いによって払い戻し金額は減少する。

Multiplayer Mode (P30-)

Steam
You must be logged in to Steam to be able to play multiplayer games online. Local Area Network games can be hosted offline and do not require an internet connection.
Multiplayer matches can be found by clicking on Multiplayer in the Main Menu screen. You will see a list of active games. You can join or create Lobbies, join random games or gather with friends to start up a game. In the Lobby you can set team alliance, add AI allies or opponents, change dragon types and change team colours.
You are able to chat in the Lobby as well as during the Strategy Map and real-time combat phases, where both All Chat and Team Chat are available by pressing the assigned hotkeys.
Games can be created both online or in LAN by selecting either option in the Lobby screen.
The Refresh button in the lower-left corner will refresh the list of currently available games.
You can rename your lobby by clicking the ‘Rename’ button in the top right corner.
Password protection can be added to a lobby by clicking the ‘Set Password’ button in the top right corner.
Unwanted player(s) can be removed from a Lobby by clicking the ‘X’ button next to his/her name.
When creating a game, you can choose either a skirmish battle or a fully-fledged campaign. Up to 4 players and AI can compete in these modes in a team-based battle.
In order to start the game, players will need to click the Ready button to indicate they are ready to commence combat.
•Skirmish: A real-time battle between 2 to 4 players, favouring direct combat on a chosen map rather than a drawn-out war on the Strategy Map.
•Campaign: A full domination campaign for 2 to 4 players, chosen from a range of Strategy Maps. A campaign functions largely as the main game, without the Raven and storyline involved. Players will have to duke it out both on the Strategy Map and in real-time battles until one (team) has total dominance over the world.
•Loading games in multiplayer mode: You are able to resume your campaign game with friends by selecting Load Game after selecting Multiplayer on the main menu. Once you have selected the savegame to be loaded, a Lobby will be created where your friends may join to resume from where the game was last saved.

Good old Games
For more info on the Good old Games version, please visit the official Dragon Commander website:
http://www.divinitydragoncommander.com/



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